Kellie's Castle, Batu Gajah

by - 12:49

 
Dibina untuk menjadi pusat kehidupan sosial bagi penanam kaya kawasan penjajah dan pentadbir. Rumah agam besar dengan terdirinya  sebuah menara enam tingkat, gudang anggur dan tiang-tiang megah. Gerbang dan dinding yang dihiasi dengan reka bentuk Greco-Roman. Terdapat sebuah halaman di atas bumbung  dan juga lif yang pertama seumpamanya di negara ini. Tetapi bangunan itu tidak pernah siap. Kerja-kerja dihentikan pada bulan Disember 1926 dengan kematian pemiliknya  secara tiba-tiba pemilik iaitu William Kellie Smith.

Hari ini, rumah agam yang dijumpai semula, yang lebih dikenali sebagai Istana Kellie, masih berdiri, setelah terselamat daripada kerosakan masa. Ia mencerminkan semangat perintis penjajah awal dan romantisme zaman yang telah berlalu. Siapakah Smith dan apa yang mendorong beliau untuk membina bangunan mewah ini?

Dilahirkan di Dallas, Scotland Utara-Timur  petani dan isterinya pada 1 Mac 1870, William Kellie Smith mengembara ke Tanah Melayu, pada usia 20 untuk mendapatkan kekayaan. Kellie adalah nama gadis ibunya
. Smith telah disertai oleh pemilik estet yang bernama Alma Baker untuk membantu dalam pembinaan jalan-jalan awam di Selatan Perak. Dengan bahagian ini keuntungan daripada usahasama itu, beliau membeli 1,000 ekar tanah hutan di Daerah Kinta, dan dibersihkan untuk menanam getah.

Beliau kemudian
menamakan ladang Kinta Kellas, selepas ladang rumahnya, Easter Kellas.

Pada tahun 1909, Smith
membina rumah agam yang pertama, Kellas House - simbol kemakmuran estet getah itu teroka. Lima tahun kemudian, dengan kelahiran seorang anak dan waris, Smith meletakkan batu asas kepada rumah agam kedua yang terbukti menjadi  utamanya.

Istana Kellie mengatasi banglo estet. Tujuh puluh pekerja sukar, kebanyakannya dari Madras, telah bekerja dan batu-bata dan marmar yang diimport dari India. Tetapi semasa pembinaan, tragedi melanda. Penyakit misteri yang berlaku, membunuh ramai pekerja Smith. Smith karut diberitahu bahawa sebuah kuil harus dibina untuk memuaskan hati tuhan-tuhan mereka. Beliau segera memindahkan pekerja untuk membina sebuah kuil Hindu berhampiran.

Kerja disambung semula selepas kuil tersebut telah siap tetapi istana tidak pernah menjadi kenyataan. Tragedi melanda lagi. Mengenai lawatan ke Lisbon, pada usia 56 tahun, Smith meninggal dunia akibat radang paru-paru.

Isterinya, Agnes, menjual harta pusaka itu dan dengan berlalunya masa, dan akhir pemerintahan penjajah, istana tidak lama lagi pudar ke dalam ingatan.

Istana Kellie yang terletak di atas rabung di tepi sungai yang berliku-liku berhampiran bandar Batu Gajah, mudah dikesan dari Gajah Batu - Jalan Gopeng.
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, istana yang kukuh nampaknya telah peperangan yang dilancarkan terhadap tumbuhan di sini. Walaupun menjalar sekali bercambah dari luaran dan akar-akar pokok monggol mengisi kompaun, kawasan pedalaman yang tidak rosak. Hanya labah-labah dan serangga yang membuat rumah bilik-bilik kosong.

Walaupun terdapat tanda-tanda kerosakan, istana memancarkan udara tertentu dengan kemuliaan dan kemegahan. Bergerak dari bilik ke bilik, seseorang boleh bayangkan perabot kaya yang akan diisi struktur megah, telah selesai. Seperti yang kita bersiar-siar di sekitar istana, ada perasaan ngeri yang menonton. Aliran cahaya matahari melalui satu siri gerbang pada kedua-dua tingkat utama, pemutus bayang-bayang hantu di beranda menjalankan panjang bangunan.

Mungkin, terdapat beberapa kebenaran legenda tempatan bahawa semangat Old Man Kellie masih merayau di sepanjang koridor ...


You May Also Like

0 comments