Masihkah anda ingat , memori bayi 80an.

by - 19:26


Masihkah anda ingat setiap pukul 7malam anda akan berlari masuk ke rumah dan akan terlentang di kaca televison untuk melihat rancangan kartun kegemaran anda seperti:

Masked Rider, Jet-man,Transformers, Thundercats,Flyman, Ultraman, Chipmunks and Mickey Mouse, Ninja Turtles, Doraemon, PowerRangers,Tomatoman dan Voltron

Dan bila di sekolah rendah anda mesti minat kat kasut jenama Bata , Pallas Jazz dan tidak lupa pula dengan kasut jenis high cut buatan cina ada yang minat stoking tebal .

Makanan di kantin pula murah - murah semangkuk mee sup harga dalam RM0.50sen dan sangat mengenyangkan dan air secawan 10sen sahaja.

Bila balik dari sekolah masih ingat kita simpan duit sebanyak 20sen ke 30sen untuk main "tikam" kalau nombor mengena dapat permainan dan kekadang kita habis duit siling untuk "menikam" nak dapatkan robot gaban.

Bila tiba waktu Program minum susu ramai yang suka minum susu tambahan lagi diberi percuma dan murid -murid ramai beratur untuk mendapatkan susu program sekolah dan tidak lupa pula kenangan pahit susu sekotak diletak dalam laci kena curi murid - murid lain dan masa tu mengadu kat Cikgu dan Cikgu gantikan dengan yang baru .

Ingat lagi tak bila Nurse datang ke dalam kelas dan bagi kad , bukan sebarang kad dan bila kita dapat kad tersebut kita akan takut sampaikan menyorok bawah meja sebab tak nak kena bawa ke klinik gigi sekolah sebab gigi banyak yang rosak , dan apabila kawan kita baru balik dari klinik gigi sekolah dengan mata merah dan pipi bengkak sebab gigi kena cabut kita lagilah kecut perut takut..

Bila Mak kita pergi ke kedai runcit kita mesti nak ikut sebab nak beli permainan kesukaan seperti Tora aman ingatkan anda dengan Iklan "toraaa datang lagiiii dengan ding dang" dan cokelat bulat - bulat dalam tu kita tak makan sebab nak ambik permainan dalam kotak tu je..

Bila pendidikan Jasmani bila cikgu suruh bersenam dan bila cikgu suruh rehat kita main 'Pepsi Cola one-two-three', 'Police &Sentry' dan main kejar - kerja duduk dan tak lupa pula main "pukulll berapa jam harimau lepastu kita jawap pukul 2 " heHuhehu harimau kejar...

Internet ? VCD ? DVD ? apa benda tu. yang kita tahu hanyalah kaset dan video kaset.


Tapi sekarang itu hanyalah memori kita sebagai bayi 80an dahulu, sekarang semua dah besar - besar dan tak mungkin waktu itu akan kembali lagi dan mungki anda yang sedang membaca ini anda salah seorang daripada bayi 80an.. bestkan waktu itu.

 

You May Also Like

0 comments