Logo Sukan SEA

by - 17:06





Untuk menjadi tuan rumah Sukan SEA pada tahun 2011 mempunyai erti yang bekerja keras untuk Indonesia. Banyak perkara yang perlu bersedia untuk mengambil Sukan kejayaan negara-negara Asia Tenggara.

Di samping itu untuk memilih tarikh yang indah 11 November 2011 atau 11/11/11 tetapkan sebagai hari upacara pembukaan, Indonesia SEA Games Organizing Committee (Inasoc) juga menyediakan pelbagai usaha untuk Sukan SEA akan dilupakan terutama untuk Indonesia dan semua negara-negara peserta. Salah satu jejak membina usaha dilakukan dengan menentukan logo yang menggambarkan Eagle dengan falsafah "Garuda Flight atas Indonesia Nature" Sebagai simbol negara, Garuda dalam lingkungan global terkenal dan secara langsung dikaitkan dengan Indonesia.

Logo Garuda secara rasminya diperkenalkan Januari 15, 2011 at kick off event, 300 Hari ke arah Sukan SEA di Teater Tanah Airku, Taman Mini Indonesia Indah, Jakarta. Secara fizikal, Garuda melambangkan kuasa dan sayap kepak mewakili kemegahan atau kemuliaan.

Logo, kepala telah diberikan jalur-jalur merah melambangkan keberanian, semangat juang, semangat permainan yang juga mencerminkan nasionalisme. Jalur-jalur gunung hijau berbentuk melambangkan Mountains Nature Indonesia dan jalur-jalur gelombang biru yang melambangkan kepulauan lautan.

Konsep itu, kira-kira Garuda perkasa sebagai petunjuk dan sebagai tokoh pelindung, terbang tinggi di atas Ibu Bumi yang kaya dengan sumber asli hutan, gunung, maritim dan.

Semangat ini seolah-olah dapat memberi inspirasi kepada atlet Indonesia, dari Sabang ke Merauke. Bangga dengan negara mereka sendiri dan bersaing dalam kesukanan dengan negara-negara yang mesra.

Sebelas bulatan oren kecil yang menyerupai bentuk kelopak bulatan besar perwakilan daripada 11 negara-negara yang mengambil bahagian.
 
sumber :http://seagames.nsc.gov.my

You May Also Like

0 comments

Google+ Followers