Maskot Sukan Sea 2011

by - 17:10

 


Cicak Komodo telah tinggal di bahagian timur kepulauan Indonesia untuk berjuta-juta tahun. Namun, manusia hanya melihat kewujudan mereka kira-kira satu abad yang lalu.
Mampu mencapai saiz sehingga tiga meter dan berat 130 kilogram, Komodo adalah cicak terbesar yang sedia ada hari ini. Selain dari saiz gergasi mereka, cicak Komodo dikenali oleh ibu berbentuk rata, hidung bulat, kulit kasar, besar, kaki bengkok; dan ekor panjang tetapi besar dan tegap.

Setakat ini penduduk Komodo telah agak stabil, dengan nombor yang mencapai 3,000 kepada 5,000 pada Komodo Island, Gila Motang, Rinca, dan Flores. Malangnya, apabila perempuan mengalami masalah dalam merangsang telur mereka, dan disebabkan oleh penyeludupan, herotan yang berkaitan dengan manusia, dan pelbagai bencana alam, lizzards berada di ambang exitinction.

Ini adalah kerana bilangan mereka semakin berkurangan, dan kerana komodos adalah satu sumber kebanggaan nasional, MModo do dan Modi, SEA Games 2011 maskot telah diciptakan. Sebagai SEA Games maskot, modo dan Modi digambarkan sebagai bekerja keras, adil, lemah lembut, ramah, dan sangat baik bersemangat. Semua sifat-sifat positif mewakili hati dan jiwa Indonesia, dan dijangka menjadi asas untuk membina hubungan yang harmoni dan kerjasama dengan lain-lain Sukan SEA negara-negara peserta.

sumber : http://seagames.nsc.gov.my


You May Also Like

0 comments

Google+ Followers