B-Complex dengan Asid Folik untuk hamil

by - 16:58


Asid folik sangat-sangat diperlukan oleh bakal-bakal ibu atau bagi isteri yang merancang atau bersedia untuk mengandung. Asid folik ini disarankan diambil sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum mengandung bagi mengelakkan spina bifida dan juga birth defetcs kepada bayi yang bakal dilahirkan. Sekurang-kurangnya 400 mcg asid folik diperlukan oleh badan si ibu.

Pengambilan B-Complex shaklee sahaja sudah mencukupi kerana ia juga turut lengkap dengan 8 kumpulan B, termasuklah asid folik.  Vitamin B-complex merupakan vitamin yang diperlukan setiap hari bagi menyokong sistem saraf dan metabolisme yang sihat. Vitamin B mempunyai fungsi yang sangat hebat termasuk pengeluaran hormon, pembentukan sel-sel darah merah, penghasilan tenaga untuk sel dan mengekalkan saraf dan kulit yang sihat.

Keperluan Asid Folik adalah sekurang-kurangnya 400mcg sehari. Namun kandungan asid folik didalam B-Complex shaklee hanya 200 mcg sahaja. Bagi melengkapkan pengambilan kandungan ini, para-para ibu disarankan untuk mengambil set untuk ibu mengandung shaklee seperti dibawah :

SET IBU MENGANDUNG / HAMIL SHAKLEE :
  • Vita-Lea Iron Formula (Shaklee MultiVitamin)
  • Shaklee B-Complex
  • Shaklee Vitamin-C
  • Shaklee OsteMatrix (Shaklee Cal-Mag)
  • Energizing Soy Protein (ESP)
  • Di dalam sebiji Vita-Lea Shaklee , turut terdapat 200mcg folic acid.
Maka, jika pengiraan dibuat terhadap kandungan set ini, kiranya adalah seperti dibawah :

200mcg folic acid dari Shaklee B-Complex 
200mcg folic acid dari Shaklee Vita-Lea
400mcg folic acid.


Perbezaan Vitamin B Complex di pasaran dengan Vitamin B Complex SHAKLEE

Baiklah untuk ibu mengandung pula, kebiasaannya ibu-ibu mengandung diberikan vitamin B-Complex & Asid Folik apabila membuat pemeriksaan di klinik kerajaan. Namun, tidak ramai yang tahu vitamin B complex tersebut tidak merangkumi 8 kumpulan B yg utama yang penting iaitu :
B1 – Thiamin
B2 – Riboflavin
B3 – Niacin
B5 – Panthothenic Acid
B6 – Pyridoxine
B7 – Biotin
B9 – Folic Acid
B12 – Cyanocobalamin

Vitamin B Complex yang dibekalkan percuma dari Klinik Kerajaan hanya merangkumi 3 jenis kumpulan vitamin B iaitu :
B1 – Thiamin,
B2 – Riboflavin &
B3 – Niacin.

Apabila si ibu mengambil vitamin B Complex dari Klinik Kerajaan & Asid Folik, mereka masih kurang B5 – Panthothenic Acid, B6 – Pyridoxin, B7 – Biotin & B12 – Cyanocobalamin.

Bagi ibu hamil pengambilan vitamin B Complex ini sangat penting terutamanya kepada mereka yg menghidap Diabetes. Hanya 1 tablet sehari diperlukan.

Pengambilan B Complex boleh diteruskan sehingga selepas bersalin iaitu ketika dalam pantang kerana B-Complex juga bertindak sebagai penenang/anti stress, jadi ibu selepas bersalin boleh mengelak dari terkena penyakit ‘meroyan’. Selain itu, bagi ibu menyusukan anak dengan susu badan, si manja juga dapat menikmati khasiat vitamin ini dengan kadar berpatutan seterusnya meningkatkan seri wajah ibu selepas bersalin.

Inginkan side income dengan hanya melakukan business secara online.
Inginkan supliment tambahan untuk suami, isteri, anak-anak dan keluarga?
WhatsApp / Wechat saya:
COD Area : Rawang
In Shaa Allah saya dapat menolong.
Jom sihat bersama Shaklee.

You May Also Like

0 comments